İşçiler Mayısın 12 Gününde Vergi, Kesinti ve Enflasyona Çalıştı
DİSK-AR araştırması yılın ilk beş ayında sigortalı işçilerin gelir kaybının toplamının 890 milyar TL olduğunu ortaya koydu. Ortalama ücret kaybı emekçi başına 15 bin 500 TL oldu.
AYDINLIK YOL- Devrimci İşçi Sendikaları Konfederasyonu'nun araştırma birimi DİSK-AR Haziran ayına ilişkin Ücret Kayıpları İzleme Raporu'nu kamuoyuyla paylaştı. Sigortalı işçileri kapsayan çalışmaya göre yılın ilk beş ayında 890 milyar TL, emeğiyle geçinmeye çalışanlardan alındı. İşçiler Mayıs ayının 12 gününü enflasyon, vergi ve çeşitli kesintileri karşılamak için çalıştı.
Araştırmaya göre beş ayda enflasyonun işçi ücretlerine yansımasının toplamı 458,8 milyar TL. Gelir ve damga vergilerinin faturası ise 431,2 TL. Böylece 16,7 milyon işçiye toplam kaybı en az 889 milyar 991 milyon TL olarak gerçekleşti. 2025 ile kıyaslandığında kayıp 46,8 arttı. Her bir çalışana düşen gelir kaybı ise 15.537 TL oldu.
ASGARİ ÜCRETLİ BEŞİNCİ AYDA 4 BİN 663 TL KAYBETTİ
DİSK-AR'a göre Mayıs 2026’da asgari ücretin 1,5 katı ücretlerin yüzde 34,6’sı, 2 katı ücretlerin yüzde 38,3’ü, 2,5 katı ücretlerin yüzde 39,4’ü ve 3 katı ücretlerin yüzde 41,4’ü vergi, kesinti ve enflasyon sebebiyle eridi. Ortalama ücret haline getirilen asgari ücret 4 bin 663 TL eridi.
Rapora ilişkin yapılan açıklamada ise enflasyonun yoksullardan zenginlere doğru aktarıldığı ve vergi kesintilerinin bunu daha da derinleştirdiği belirtilerek şu ifadelere yer verildi:
"Daha yılın beşinci ayında birikimli olarak 890 milyar TL’yi bulan bu erime işçilerden varlıklı kesimlere ciddi bir gelir transferi anlamına geliyor. Enflasyon ve gelir vergisi adaletsizliği nedeniyle işçi sınıfının 889 milyar 991 milyon liralık ücreti erimiştir. Enflasyon işçi sınıfını yoksullaştıran bir emme basma tulumbadır. İşçilerden alıp zenginlere kaynak aktarmaktadır. Öte yandan adaletsiz vergi sistemi gelir eşitsizliğini daha da derinleştirmekte ve ücret gelirleri üzerindeki yükü artırmaktadır. Günün sonunda işçilerin harcanabilir net gerçek (reel) ücretleri hızla erimektedir."
"HÜKÜMETİN İZLEDİĞİ POLİTİKASI ENFLASYON FATURASINI EMEĞE YÜKLÜYOR"
Araştırmanın sonuç bölümünde ise "Ücretlerin sabit, fiyatların serbest olması nedeniyle emek gelirleri enflasyonun altında ezilmektedir. Hükümetin izlediği alım gücünü ve ücretleri bastırmayı amaçlayan ekonomi politikası enflasyonun faturasının emek gelirleri üzerine yüklenmesine yol açmaktadır. Enflasyon ve adaletsiz vergi-kesinti sistemi emek gelirlerini eriterek gelir bölüşümü daha da adaletsiz hale getirmekte ve yoksulluğu artırmaktadır. Bu nedenle ücrette ve vergide adalet çok somut ve yakıcı bir taleptir" denildi.